Sunday, May 6, 2007

اليوم اضع التاج الوهمى على رأسى



عمر صاحبى الجديد وصاحب مدونه شاب عادى بعت لى تاج من كام شهر كده
لدرجه انه فقد الثقه انى هرد عليه فمسح اسمى من الناس الى هيتمررلهم التاج

على العموم مايضرش......وفى تاج كمان من شيماء
اهلا يا شيماء...ازيك؟
طيب نبدأ بقه

تكلم عن هواية لما بتمارسها بتستغرق فيها تماماً وتنفصل عن عالم الواقع لفترة من الوقت أثناء ممارست؟

مممممم ممكن....بص انا حياتى متجدده على طول
وانا صغير كانت الاكترونيات هوايتى لما كبرت شويه بقت النت
كبرت كما ن شويه بقت كل هوايتى تحديد مستقبلى
اه موش فاهم.. يعنى فعلا اى حاجه هتجيبلى فلوس وتحسسنى بذاتى بتبقى هوايتى
بورصه العملات مثلا...
بس على العموم ده مؤقتا بس لغايه لما اخلص من الهوايه دى
والاقى حاجه تجيبلى فلوس وتحسسنى بنفسى ساعيتها مثلا ممكن يبقى الرسم هوايتى
اشطه


هل مقدار سعادتك أو شعورك ايا كان- عند تمرير التاج لك- يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج ؟

طبعا
يعنى مثلا لو كان التاج ده جايلى من مدونه هيبقى له وضع تانى (ما تفهمنيش غلط)

هل ترى للتاج أهمية حقيقية؟

طبعا ..بس اهم حاجه ان احنا نرد عليه بامانه
وصدق لانه تعبير عننا مرايه لينا


هل
فكرت في عمل تاج خاص لك من قبل؟

فكرت

هل تفضل قراءة اجوبة التاج عند المدونين الاخرين؟ أم لا تهتم سوى بالتدوينات الأخرى فقط؟

على العموم لو شوفتو بيتكلم بصراحه وبيعبر عن شخصيته
بصدق حتى لو كان بيستخدم اسلوب الضحك بس يكون هوا فعلا كده
اكيد طبعا ههتم ولو كان عكس كده هصدرله الطرشه واكتبله اى كومنت

-
عندما ترد على التاج ما الذي تراعيه اكثر؟

اكيد طبعا هراعى المصدقيه وهراعى ايضا توجهاته
عشان ما زعلوش

هل تحرص على قراءة اجابات من تمرر لهم التاج ؟ و هل تغير إجابتهم للتاج شيئا في ادراكك لهم ؟

اكيد طبعا

هل تلتزم حرفيا بأسئلة التاج ؟

اكيد...جاوب على اد السؤال

ما
هي نوعية التاجات التي تفضلها؟

معرفش انواعها بس التاج ده شغال
اشطه اوى

هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟

يعنى حسب مزاجى.............. سنين وسنين

إيه أكتر مادة حبيتها في المدرسة والكلية؟

الرياضه
وعلى العموم اى ماده تقبل للخداع يعنى اذاكرها قبل الامتحانات و اظبط فيها
-
إيه أكتر مادة كرهتها في المدرسة والكلية؟

الانجليزى....... ممتى وبابايا مدرسين انجليزى

كنت عايز تطلع إيه وأنت صغنن؟

انور السادات
انا كنت عايش فى دوره... وبتخيل انى بكلم الشعب زيه
ولا لما الوزراء اعلنو استقاليتهم
قام باصص لجيهان ولا باين بص لليثى وقاله:
هههههه دول المفروض يتحكمو بتهمه الغباء السياسى.....
و بقه كنت مرتب حياتى انى هدخل الجيش واعمل ثوره
وانقلاب وشد الاخوان
واجوز واحده اسمها جيهان
وحاكم كل الى كانو فى السلطه
وقولت انى هقتلهم فى ميدان عام
والاخوان برده اصل صراحه ايامها مكنتش اعرف هما عايزين ايه
كنت بقول انهم هما اصلا موش فاهمين هما عايزين ايه ووقفين محتاسين
وهطبق شرع الاسلام
وكنت مهتم جدا انى اسفلت الشوارع وخليها سوا واحد
ههههه بجد
واعمل المشروع العظيم وهوا انى ازرع الصحراء كلها
ووحد البلاد العربيه وبقى انا الامير بتاعهم وكنت هاخد الفلوس بتاعت الخليج ووديها لبتوع موريتانيا
وكنت هحلى البحر المتوسط واعمل منه زى نهر كده لغايه الوادى الجدي واحتمال كنت اكمله للسودان
ولا الحروب بقه
كنت هعمل فرقه وادخلهم جوا امريكا
ولما اعلن الحرب المعلمين يشتغلو ....انفجارات بقه وشغل حاجه زى 11 سبتمب كده
وبعديها بقه قولت الامريكان موش هيردو بلاسلام فاهسبهم فى حالهم
واكرش اليهود من المنطقه بتاعتنا طبعا
بس اعملهم زى ما كانو بيعمللنا
وقولت بقه اى حد هيتطرف هظبطه
موش هسجنه بس كنت ههاجمه بالشيوخ والكلام ده
انا مستمتع وانا بتكلم فى الموضوع ده
ممكن ابقى اعمله بوست خاص




--

طب معلش يا شيماء بس انشاء الله هجاوب على التاج بتاعك اصل احتمال ابويا يقوم دلوقتى من النوم ويدينى كلمتين فى نافوخى





36 comments:

Dr.khaled said...

ياعم ايدك فين
عشان ابوسها
يمكن تكبر الخط

انا نظري دعيف
ومركب كعب كباية :(

ShAb 3AdY said...

اخيرا رديت على التاج

يا نهارد اوسد

بس ايه يا عم انا حاسس انك هتروح و را الشمس


بقى كنت عايز تدخل الجيش وتعمل ثوره
وانقلاب وتشد الاخوان
وتجوز واحده اسمها جيهان طيب خليها سوزان

انا معرفكش يا عم و لا بعتلك تاج ولا حاجة

انت شكلك هتدودينا فى داهية

ثورة و انقلاب مرة واحدة دا انتا طماع اوى

حسام مراد said...

ثوره وانقلاب مره واحده
يا نهار اسود ليه يا عم ده احنا عايشن فى مناخ ديمقراطى هههههه

وبعدين انا مدائ من كلمه فى التاج
اللى هى::ـ
اكيد طبعا ههتم ولو كان عكس كده هصدرله الطرشه واكتبله اى كومنت

وليه تكتبله اى حاجه ما عجبكش ماتكتبش

يلا
سلامووووووووووووووووز

khaled said...

خالد وليس بخالد
يا عم الله يكرمك ....بس انا والله عدلت بس المشكله انى عندى مشكله فى البرمجه
الموضوع ما بيحدسش نفسه
-----------------------------------
shab 3ady
اه يا رديت ..اظن ان انتا كنت فاقد الامل انى هرد عليه
وبالنسبه للثوره انتا اكيد طمعان فى حته منصب
انشاء الله هحجزلك مقعد نائب رئيس
الجمهوريه
-----------------------------------
حسام مراد
اصل بص يا حسام ساعات بيبقى لازم تعمل
كومنت وتدى دعم للناس لانك لو معملتش كده هيبقى ليها تأثير سلبى
بس ممكن توضح ان دهة موش عجبك

bastokka طهقانة said...

تاج الجزيرة
السلطنية
كويس انك مش مررت التاج ده
اصلي مش بحب البس حاجة حد لبسها قبلي


اوروفوار

khaled said...

bastokka طهقانه
بصى الاول منوره المدونه تنويره كبيره
ثانيا موش هعدى التاج لانه عاده سيئه

همسات دافئه said...

يااااه دا أنا كنت قربت أنساك:))
بس رائعه الأحلام ده أنور السادات مره واحده ياريت.انا بتعجبنى أوى الشخصيات الثائره ده لأنى يمكن أكون من الناس الى عايزه تغير الكون بس تعرف أكتر حاجه داخلت دماغى حكايه البحر المتوسط والصحرا ديه هاتبقى فكره جامده موت:)
دايما باحس انك بتحقق كل الى بتحلم بيه حتى لو كان كلام على ورق
أحييك:)))

Anonymous said...

انا اسف علي عدم التعليق مقدما ارجو التضامن معي لقياده حمله عدم سب المصريين

Rania Lelah said...

خالد
انت مستقصدنى بقى
:((
اصلى داخله فى البورصة
و شوف الصدف انا محاضرة انجليزى بدى كورسات يعنى
شوفت الحظ؟
انت هتشوف منى ايام :)))
بجد بجد احلامك حلوة قوى و كلامك كويس
و خصوصا انك ناوى تمثل فيلم ايام السادات
:))
بس بقولك ايه؟
بلاش اللقطة الاخيرة اصلها مش هتبقى حلوة و هتوحشنا:(((
تحياتى و انا الدمعة على خدى

Anonymous said...

اخيييييييييييييييييييييييييييرا
ايه يابنى الغيبه دى كلها
لا وكمان فى الاخر متجاوبش على التاج
ههههههههههههههه
دانت دماغ
رجاء ... متتاخرش كده تانى
وعايز تعمل انقلاب يا خويا.. ما الحياة فل الفل اهو لا متكدرين ولا حاجه.. يبقى انقلاب ليه بقى
:))))))))
سلااااامى
:)

khaled said...

واحدة من الناس
شكرا على التشجيع الجامد ده
بس مظنش انى بحقق كل الى بحلم بيه بس بحقق نصه مثلا
:]
-------------------------------------
fares
معرفش انتا بتلكم عن ايه بس شكلها فيها ريحه سياسه ..معرفش بقه ممكن ابقه معاك ولا لق
-------------------------------------
Rania
رنيا انقذينى من ذلك الهلاك ...
انتى ايه مستواكى مع ذلك الملعونه
ياريت نتعرف اكتر
هتلاقينى مشترك فى المنتديات عموما
باسم
khaled_S
.........
بس انا موش فاهم الحته دى
بس بقولك ايه؟
بلاش اللقطة الاخيرة اصلها مش هتبقى حلوة و هتوحشنا:(((
تحياتى و انا الدمعة على خدى
ياريت توضحيها
------------------------------------
shayma
شيماء اكررلك اعتزارى الشديد
باذن الله كمان شهر كده هبقى اظبط موضوع التاج التانى
وبعدين انتى الى فيين
بقالك كتير ما دونتيش

maioya said...

انور السادات
انا كنت عايش فى دوره... وبتخيل انى بكلم الشعب زيه
ولا لما الوزراء اعلنو استقاليتهم
قام باصص لجيهان ولا باين بص لليثى وقاله:
هههههه دول المفروض يتحكمو بتهمه الغباء السياسى.....
و بقه كنت مرتب حياتى انى هدخل الجيش واعمل ثوره
وانقلاب وشد الاخوان
واجوز واحده اسمها جيهان
وحاكم كل الى كانو فى السلطه
وقولت انى هقتلهم فى ميدان عام
والاخوان برده اصل صراحه ايامها مكنتش اعرف هما عايزين ايه
كنت بقول انهم هما اصلا موش فاهمين هما عايزين ايه ووقفين محتاسين
وهطبق شرع الاسلام
وكنت مهتم جدا انى اسفلت الشوارع وخليها سوا واحد
ههههه بجد
واعمل المشروع العظيم وهوا انى ازرع الصحراء كلها
ووحد البلاد العربيه وبقى انا الامير بتاعهم وكنت هاخد الفلوس بتاعت الخليج ووديها لبتوع موريتانيا
وكنت هحلى البحر المتوسط واعمل منه زى نهر كده لغايه الوادى الجدي واحتمال كنت اكمله للسودان
ولا الحروب بقه
كنت هعمل فرقه وادخلهم جوا امريكا
ولما اعلن الحرب المعلمين يشتغلو ....انفجارات بقه وشغل حاجه زى 11 سبتمب كده
وبعديها بقه قولت الامريكان موش هيردو بلاسلام فاهسبهم فى حالهم
واكرش اليهود من المنطقه بتاعتنا طبعا
بس اعملهم زى ما كانو بيعمللنا
وقولت بقه اى حد هيتطرف هظبطه
موش هسجنه بس كنت ههاجمه بالشيوخ والكلام ده
انا مستمتع وانا بتكلم فى الموضوع ده
ممكن ابقى اعمله بوست خاص

والله انت شوقتني لبقيه القصه اللي بتحكيها دي
بس بجد لذيذه اوي الحكايه دي
تبقي انور السادات
وانا اندمجت معاك في الموضوع ومستنيه الباقي :D

khaled said...
This comment has been removed by the author.
khaled said...

may
شكرا على زيارتك
وياريت تنورينا كتير
اوكى يا باشا انا ناوى والنيه لله اننا اعمل حاجه زى كده بس ربنا يسهل بس

Anonymous said...

موضوع رائع وارجوا منك ان اري ردودك في مدونتي http://www.iloveyouegypt.blogspot.com/

يا مراكبي said...

مادام إخترت دور السادات .. يبقى حرص إبقى من الإغتيال .. خد بالك

مش كنت إخترت دور حد تاني بيموت موتة ربنا؟

Miss Halfway said...

hey! lovely picture, as usual.

it's great that you are taking an english class!! i am an english teacher myself=) so, if you need anything, just ask me=)=)

have a good day tomorrow=)

khaled said...

Miss Halfway
tnx alot

khaled said...

الشهيد الحي
اوكييييز
-------------------------------------
مراكبى
يا عم كل بيموت موته زبيد زى موته عبيد
بس اهم حاجه زبيد ساب ايه وعبيد ساب ايه

LAMIA MAHMOUD said...

يااااااااه لحقت اتدبست في تاجات

بس بجد بقى الصورة جامدة على فكرة

khaled said...

LAMIA MAHMOUD
يا لمياء محمد مرسى انتى منوره مدونتى
بجد يعنى ,انتى وشيماء الى عمرها ما عملتها وجت زياره لمدونتى
بس خير
وعلى العموم لو عجبتك الصوره مسمحولك انك تخزينيها عندك على الجهاز
يلا ..انشاله محد حوش

micheal said...

كل تاج و أنت طيب يا باشا..بس تصدق جامده أوي موضوع السادات ده
:)
تحياتي لك و باذن الله تعزمي علي فرحك حتي لو كانت العروسه مش جيهان

Anonymous said...

السلام عليكم


كيف حالك؟

12
الشعب المصرى
34
المجنون
56
الاهبل

khaled said...

micheal
اوكى يا ميشيل بس اجوز بس وانا هعزم
الجمهوريه كلها
--------------------------------------
شاب مشاغب
بس قولى بس مين الى مضيقك وانا هرفعه

Reemo said...

اول مره اسمع عن حد كان نفسه يدخل الجيش ويعمل ثوره
انا بقول تتجه للتمثيل
وتعمل فيلم تكون فيه انور السادات
علشان ميبقاش نفسك فى حاجه
ولو عايز تعمل ثوره بجد
البلد قدامك ثور براحتك
احنا بلد ديمقراطى جدا
عايز تعمل ثوره اعمل ثوره
والنهايه معروفه للجميع
وكفايه كده احسن هروح فى داهيه قبلك
كل تاج وانت طيب
تحياتى

khaled said...

الشبل المشاغب
شبل دخلت على مدونتك
ربنا يوفقك ويزخر بيك الاسلام
--------------------------------------
remoo
اوكى يا ريم انا بعرف امثل بس كلميلى بس
اى احد من المنتجين عشان هما ما بيقدروش المواهب الى زيي

david santos said...

Blogues puts all the MADELEINE photo in yours, a girl of 4 years of age that was abducted in day 2 in the Beach of the Light, in the Algarve, Portugal. They send the image of MADELEINE to all blogues of Morocco, Tunisia and Argel, thanks a lot

Tamer Nabil Moussa said...

انا بقيت اخاف اخش على النت من كتر التاجات دى ههههه

كل تاج وانت طيب

تحياتى

BaTresYa said...

ههههههههههههههههههه حلوة اوي حكاية انور السادات ,,, والله تفكير حلو اوي بجد ..

Rania Lelah said...

هقولك
اللقطة الاخيرة و هو بيتقتل على المنصة
ههههههههههههههههههه
مش بقولك هتوحشنا
المهم
عندى ليك تاج
اشمعنى انا بقى
جت عليا
تحياتى

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

اول مرة ادخل عندك
بس قلت احييك عجبني التاج وردك .

فرصة سعيدة خلود

smraa alnil said...

هههههههههههههههههههه
ايه يا عم الثورجي

ينك كدة
ايه الردود اللي ممكن تودي في داهية دي
بس غير بقي البوست دة ولا السيد الوالد مانعك

khaled said...
This comment has been removed by the author.
khaled said...

david santos
حبيب قلبى
ابقه تعالا
-------------------------------------
Tamer Nabil
وانتا طيب يا باشا وانا جت عندك مدونتك جميله
-------------------------------------
BaTresYa
الله يكرمك يا باشا انتا الى حلو وعسل
-------------------------------------
احمد رفعت
بجد يا ابو حميد انتا وجودك عندى شرف
ايه راجل الجمال ده مدونتك جامده طحن
-----------------------------------
smraa alnil
ثورجى ايه بس ما خلاص ده كان ايام ثانوى الواحد خلاص عقل
ووالدى مو مانعنى ولا حاحجه بس انا الى مكسل

lolla said...

اولا .. الصوره جميله قوى.. تحفه فنيه
وواضح انك كنت عاوز تطلع رئيس جمهوريه بشده

التوأمان said...

اشته يا خوليو
.......
اجابتك حلوة
والصورة كمان
......
ابقي خلينا نشوفك